Mediegrafiker uddannelsen

Overvejer du at blive mediegrafiker?

Har du lyst til at høre et par ord, fra en som allerede er inde på uddannelsen, og som har kæmpet for at få en elevplads? – Så skal du bruge de få minutter, det tager at læse dette.

Jeg vil komme med et par personlige synspunkter på uddannelsen og give et par fif til at finde en elevplads – Hvilket kan være PAIN IN THE A$$!
Efter du har læst dette, kan jeg selvfølgelig ikke garantere, at du kommer ind på uddannelsen, og finder en elevplads. Det er svært at komme ind. Specielt da der er en kvote på XX-antal personer hvert år, som kan få lov til at komme ind. Men hvis du vil det 100% skal det nok lykkedes!

Det var en kamp at komme ind!

Hvis jeg skal fortælle kort om, hvordan jeg kom ind på uddannelsen startede det for nogle år siden. Jeg var lige blevet færdig med 10. klasse og vidste at jeg ville denne vej. Jeg havde ikke “behov” for at gå igennem en gymnasieuddannelse – Så hvorfor bruge tid på en anden uddannelse først? Der var optagelsesprøve, og den gik i al sin enkelthed ud på, at man skulle indsende nogle af de ting man havde lavet i sin fritid. F.eks. tegninger, billedmanipulationer, tekster man havde sat op til sange eller noget i den stil. Lærerne skulle bare kunne se, at du var kreativ på én eller anden måde!
Allerede dengang havde jeg en online portfolio, hvor jeg havde diverse billedmanipulationer uploadet, da jeg lavede en del i min fritid.
Udover de ting man ville vise, skulle man også vedhæfte et A4 ark med en beskrivende tekst om en selv. Hvem var man, hvad kunne man lide at lave i fritiden, hvad havde man af drømme o.lign.

Efter et par uger var jeg virkelig ved at dø af spænding, og pludselig lå der et brev fra skolen! Der var kommet svar på, om jeg var gået videre til TRIN 2 – og YES! Det var jeg! Du skulle have set mig. Jeg var helt oppe og køre! Uha, det glemmer jeg aldrig.

Hvem er du så grønært?

Nu var jeg kommet videre til trin 2 på optagelsesprøven. Vi skulle møde op ude på skolen, ude i en kæmpe hal hvor omtrent 30-40 andre mennesker også kom. Det var alle ens “modstandere”. Vi vidste, at der kun var 14 pladser på uddannelsen, så nu skulle man give den gas og vise at man ville det her!

Vi blev fordelt ud på nogle borde, hvor vi sad omkring 5-6 mennesker og foran lå os en sort mappe. Vi måtte ikke åbne denne mappe før de sagde til. Jeg kunne allerede mærke der, at jeg begyndte at PRØVE at tænke kreativt – Altså “varme hjernen op” – jeg anede ikke hvad der ventede… Kunne de ikke bare få det startet tænkte jeg!
Og så skete det – Vi blev budt velkommen og fik kort fortalt hvad vi skulle lave:

Hej alle sammen! Fedt at se jer! Foran jer ligger en sort mappe, hvor i der ligger x-antal ark. Det største og nederste ark er jeres “skabelon” til et bogomslag. Derudover har i en masse forskellige overskrifter i forskellige skrifttyper, stregkoder i forskellige størrelser, brødtekster i forskellige størrelser og skrifttyper, diverse billeder af blyanter, bøger, græs, og så må i ellers bruge de forskellige farveblyanter, limstifter og sakse som ligger på bordene. – Sæt i gang! Lav et fedt bogomslag!”

Første tanke: Holy cow!
Jeg er hamrende dårlig til at tegne og hader egentlig sådan noget “klippe-klister”. Jeg fungerer bedst på en computer! Men der var ikke noget at gøre. Så jeg gik i gang med at klippe en masse tekster ud, samt overskrifter og fik dem limet på skabelonen. Det lignede noget der var løgn! Og ikke nok med det, så sad jeg foran en pige som var fantastisk dygtig til at tegne – Så hun sad selvfølgelig og tegnede sit bogomslag! Jeg forstår udmærket godt, hvis hun kom ind!
Svedperlerne på panden begyndte at komme frem, jeg var sindssygt stresset – Den her uddannelse SKULLE jeg bare ind på! Det var min drøm.
“Så er der 2 minutter tilbage!!” blev der råbt. Hold nu kæft det var stressende, men på en måde også fedt – Her blev man sku presset til at tænke kreativt og tage hurtige beslutninger! Da tiden var gået, skulle vi aflevere disse mapper i en kæmpe bunke oppe ved lærerne, og derefter var vi faktisk færdige. Nu var der ikke andet tilbage end at gå hjem og håbe på det bedste!

Så kom der svar!

Efter et par ugers venten dumpede der heldigvis et brev ind! Det helt rigtige brev: Nemlig fra skolen!
Jeg vidste at det var det brev med det gyldne svar! Så jeg skyndte mig at åbne det og læse det igennem. Jeg gik fra et kæmpe smil til et udtryksløst ansigt.

“Hej Ken, tak for din deltagelse til mediegrafiker optagelsesprøven. Vi må desværre meddele at du ikke er kommet ind”.

Jeg anede helt seriøst ikke jeg bare skulle begynde at tude eller flippe ud. Det kan måske lyde overdrevet at reagere sådan til en “uddannelse” – men husk på: Jeg er en af dem som brænder 100% for denne uddannelse. Jeg elsker det kreative fag. Heeeele folkeskolen igennem, hvor vi havde møder med vores uddannelsesvejleder, hvor vi skulle svare på spørgsmål om hvor vi så os selv, når vi var færdige med folkeskolen, svarede jeg altid: Jeg ser mig selv indenfor den kreative branche. Jeg vil starte på mediegrafiker uddannelsen.

Og nu stod jeg her? Med et “Nej” og jeg kunne intet gøre. I hvert fald ikke før om et år, hvor der kom en optagelsesprøve igen.

Efter et par dage med øv-følelse blev jeg henvist til uddannelsen: Webintegrator. Her fik jeg af vide at man også var kreativ, dog mere digitalt. – Men hey? det var jo fint med mig! Jeg er stærkest i det digitale. Så jeg kom ud til et besøg for at se om det var noget, og det så jo egentlig helt fint ud!
jeg blev meldt ind på uddannelsen og skulle starte efter sommerferien. Webintegrator er en uddannelse som tager 1,9 år. Så det er en forholdsvis kort uddannelse. Når den var færdig kunne jeg jo søge ind på mediegrafiker uddannelsen igen?

Webintegrator uddannelsen startede

Uha – den følelse når man starter op i en ny klasse er ubeskrivelig. Man er lidt genert og prøver at finde nogle “rødder” man kan slå sig sammen med, så man ikke står helt alene. Der var dog heldigvis én person, som også havde søgt ind på mediegrafiker uddannelsen, så vi holdte os lidt sammen og snakkede rigtig godt sammen!
I starten af webintegrator uddannelsen starter man stille og roligt op med programmeringssprogene HTML og CSS. Ganske basic niveau så alle og enhver kan være med. Jeg anede faktisk ingenting om HTML og CSS, jeg var fuldstændig på bar bund. Men lærerne var heldigvis hjælpsomme og hjalp os godt i gang.

Den første side vi skulle lave, var en “klasseliste” – Så vi skulle ud og have taget et billede af os alle, derefter skulle vi alle lave en side hvor alle vores hoveder var indsat med navn, alder, bopæl og vores interesser. På den måde fik man ligesom lært klassen at kende. Det var en ret god start faktisk.

Som tiden gik og man lærte de basiske ting med HTML og CSS fik vi lidt mere avancerede opgaver. Her snakker vi om et layout af en hjemmeside som vi derefter skal sætte op.
Man får blot et billede (Screenshot) af hjemmesiden. Ud fra det skal du så programmere hjemmesiden op. Der bruger man en del Photoshop til at cutte diverse knapper og grafik ud.
Men fint med mig – Photoshop er min bedste ven! Det er der jeg er stærkest!

En af bonusserne ved webintegrator er måden skemaerne er planlagt på. Der er ikke én uge som er ens. Eller jo – hvis man f.eks. har et projekt som løber over 2-3 uger – men ellers er det vidt forskellige timer man har! Det kunne f.eks. være:

– 1. uge med video og redigering.
Her skulle vi f.eks. filme en reklamefilm og redigere den. Vi fik en random ting (Jeg mener vi fik en dåse med kokosmælk). Så det gik der hurtigt en uge med.

– 2. uge med design.
Design er et fag som man har i løbet af webintegrator uddannelsen. Det er mere fagligt, på den måde at man f.eks. tager en tur ud til en lokaludstilling, tager nogle billeder og derefter laver en plakat som forklarer om denne udstilling.

– 3. uge med projekt
Projekter var spændende! Det kunne f.eks. være at vi fik en kunde som vi skulle lave noget for. Jeg husker vi skulle lave noget for et kaffe-firma. Det var selvfølgelig fiktivt, men alligevel virkede det ret virkeligt. Her skulle vi stå for at lave en fuld identitet, dvs. Logo, visitkort, hjemmeside, folder og evt. andet relateret til firmaet.

– 4. uge med programmering
Webintegrator er jo en uddannelse hvor du primært lærer om programmering og opbygning af en hjemmeside, derfor har vi en del med fokus på det. Men skolen er god til at lave disse projekter og andre spændende ting, hvor man “fletter det sammen”.

Efter 9 måneder på grundforløbet var jeg og de andre klar til eksamen. Hold kæft hvor var det spændende!
Til webintegrator eksamen får du nogle screenshots til rådighed over et website layout og så en PDF fil med beskrivelse. Jeg vil vove at påstå at man med garanti kan gennemføre grundforløbet hvis man har hørt efter i timerne og interesserer sig for faget.

Mit grundforløb gik ganske udemærket – Jeg fik et 12 tal.

Hovedforløbet kom – Nu bli’r det hardcore!
Oh yeah, en sommerferie var gået og vi skulle til at starte på hovedforløbet. Nu bliver det sku rigtig seriøst. Det er nu du skal vise det du har lært og ikke mindst vise at du kan åbne ørerne og modtage nyt stuff! Nu snakker vi ikke kun om HTML og CSS, men også PHP, MySQL (databaser) og javascript. Av, av, av og mig som blot ville være mediegrafiker og lave grafik? Nu fik jeg en udfordring. Men jeg tog det i stiv arm.

På hovedforløbet er vi rigtig mange mennesker! Det er både folk som har været der nogle måneder og os som lige er kommet. Så man bliver inddelt i nogle hold. I løbet af hovedforløbet er der nogle faste fag / kurser, som du skal have været igennem og bestået, for at kunne komme op til eksamen og bestå hele webintegrator uddannelsen.
Du får ansvar for at tilmelde dig disse forskellige kurser, udover man har nogle faste fag som man blot er tilmeldt standard.

Det kunne f.eks. fungere således:

– 1. uge er jeg tilmeldt PHP (MySQL viden) i rum 43.
Her får vi så noget viden om databaser og hvordan det hele hænger sammen.

– 2. uge er jeg tilmeldt PHP (løkker) i rum 42.
Her skal jeg så lære om noget der hedder løkker indenfor PHP sproget.

– 3. uge har jeg selv tilmeldt mig til kurset “Webshop og E-handel”.
Her får vi så en uges kursus i at opsætte en standard webshop og hvilke regler der er indenfor dette.
Når du har gennemført kurset vil du få en karakter, og det er her det bliver spændende – Som sagt tidligere, så skal man jo bestå for at komme videre!

Man kan se alle sine karakterer inde på en hjemmeside, så det var der man holdte øje, for at følge med i om man nu kunne gå op til eksamen når den nærmede sig.

Den sidste del af webintegrator uddannelsen havde jeg virkelig øv-mund på! Jeg var flere gange tæt på at stoppe. Alt dette programmering gik mig på! Og jeg følte mig presset over at jeg skulle lære alt dette, nu hvor jeg følte jeg ikke kunne finde ud af det. Vi snakker om avanceret kodning her.

Jeg havde heldigvis nogle gode kammerater ude på skolen, som fik mig talt til fornuft. Jeg bed i det sure æble og prøvede at lære det jeg nu kunne!

*BANG* Så er det eksamens tid!

Inden man fik set sig om så var det tid til eksamen. Var der allerede går 1,9 år? Hold kæft tiden flyver tænkte jeg!
Men hurtigt fik jeg tankerne over på den eksamen. Ærlig talt så var jeg ved at sk*de i mit tøj af skræk, for at gå op til den eksamen. Den fungerede dog på samme måde som på grundforløbet. Du får et layout du skal opsætte og så har du et PDF dokument hvor i der står hvilke funktioner dit website skal have. Det kunne f.eks. være et adminpanel hvor administratoren skal kunne tilføje nye produkter til sit website, skrive nyheder og redigere i en kontakt side. Der var RIGTIG mange ting som man skulle lave. Men jeg fik fortalt at der er en grund til at der er så meget. På den måde er der nemlig større chance for at der er noget DU kan finde ud. Hvis du skal op og trække 12-taller hjem, så kræver det nok et rimelig færdigt website, men 4-7-10 taller kan gives til websites som næsten er færdige! Og nårh ja! Udover at du skal lave dit website så skal du også nå at lave en rapport på mindst x-antal sider. Her skal du redegøre for alt dit kode. Hvordan har du lavet det ene, hvorfor har du bygget det op som du har, hvilke databaser har du oprettet osv.
Alt dette skal du nå på én uge – Stress?!

Wupti – Ugen gik?! Og nu havde du en uge til at forberede dig på den mundtlige eksamen. Her skal du præsentere dit website. Og tage noget kode ud og fortælle om det. “Yikes!” tænkte jeg. Men ugen gik og jeg gik op til eksamen. Der var en dejlig stemning inde i lokalet, utrolig flinke lærer som vi havde fået heldigvis! Jeg gik det hele igennem og fangede mig selv i at lave nogle fejl og rettede dem da også, men helt fejlfri var den eksamen ikke!

De 2-3 minutter som det tog dem at finde min karakter, var nogle af de længste!
Men jeg kom ind…

“Jaa Ken.. Vi syntes faktisk din mundtlige eksamen gik fint! Du havde selvfølgelig lidt problemer med det dér (Som jeg ikke kan huske navnet på mere)
men i bund og grund gik det godt! Din hjemmeside er også fin. Så vi har valgt at give dig et 10-tal. Tillykke!”

Et 10-tal? Hold da kæft tænkte jeg! Webintegrator, programmering og avancerede koder og jeg som blot skulle være mediegrafiker. Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi troet at jeg kunne opnå sådan et fint resultat i sådan et emne! Glæden var stor – og det var godt den var det! For nu var jeg klar på at søge ind som mediegrafiker igen! Nu ville jeg fandme ind!!

Optagelsesprøven til mediegrafiker

Så kom dagen hvor jeg igen kunne søge ind på mediegrafiker uddannelsen. Det var på præcis samme måde. Indsend noget information om dig selv og indsend et portfolio i trykt eller online format. Men nu havde jeg en fordel? Jeg kunne opbygge meget flottere hjemmesider nu, så jeg havde også opgraderet min portfolio på nettet. Og mine referencer blev præsenteret på en meget flottere måde nu!

Efter et par ugers ventetid fik jeg af vide at jeg var kommet ind til optagelsesprøven! YES! Tænkte jeg – Nu manglede jeg blot det sidste skridt for at komme videre.

Dog var optagelsesprøven anderledes denne gang. Den varede over 2 dage hvor vi i den tid skulle igennem en masse spændende ting. Den første dag var der fokus på det kreative og hvor mange “skills” man havde i de forskellige programmer og i det sproglige (Dansk/Engelsk).
Det skal lige siges at jeg hverken var super-duper til det engelske og den danske grammatik. Jeg var ramt af chat-verdenens sprog, så der kom en hel del fejl! Så hvis du er bange for at dette skal stoppe dig fra at komme ind, så ta’ og skriv på et stykke papir: “JEG ER SEJ!” og tape det fast i panden på dig selv – For du ER sej! Sådan en sølle prøve kan ikke slå dig om kuld?!

Den næste dag var der fokus på personligheden og det indre. Hvordan opførte man sig socialt? Kunne man fungere sammen med andre mennesker osv. Vi gik igennem en masse små “lege” og finurlige ting, som faktisk var rigtig sjove. Desuden blev man også flettet lidt mere sammen med de andre; Hvilket jo potentielt set kunne blive ens nye kollegaer!

Efter disse to dage var der kun én ting at gøre – at vente! vente, vente og atter venteeee…. Efter et par uger fik jeg besked om at jeg var kommet ind! Hurra! Nu kunne jeg endelig begynde på uddannelsen efter sommerferien!

Søger du tips & tricks fra en som allerede er i krig med mediegrafiker uddannelsen? Så ta’ og tjek min blog ud! Her vil jeg poste en masse nyttige ting, fra mine erfaringer på uddannelsen.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!